Thursday 24 April 2014

PERINGATAN KEPADA ORG YANG MAHU BERIMAN (1)

"Allah pelindung org yg beriman. Dia mngeluarkan mereka dr kegelapan (kekafiran) kpd cahaya (iman). Dan org yg kafir pelindung2nya adalah syaitan yg mngeluarkan mereka dr cahaya kpd kegelapan (kekafiran). Mereka itu adalah pnghuni neraka, mereka kekal di dalamnya"
(surahalbaqarah,257)

"Perkataan yg baik dan pemberian maaf lebih baik dr sedekah yg diiringi dgan sesuatu yg mnyakitkan (perasaan si penerima). Allah Maha Kaya lg Maha Penyantun"
(albaqarah,263)

"Katakanlah, jika kamu mnyembunyikan apa yg ada dalam hatimu atau kamu melahirkannya, pasti Allah mengetahui. Allah mngetahui apa2 yg ada di langit dan apa2 yg ada di bumi. Dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu."
(surahAliImran,29)

"(bukan demikian), sebenarnya siapa yg menepati janji (yang dibuat)nya dan bertakwa, maka sesungguhnya Allah mnyukai org yg bertakwa"
(SurahAliImran,76)

"Wahai org yg beriman! Bertakwalah kpd Allah dgan sbenar2 takwa kpdNya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam"
(SurahAliImran,102)

"Wahai org yg beriman! Janganlah kamu mengambil org yg bukan dari kalanganmu menjadi teman karib (yg dpercayai), (kerana) mereka tidak henti-henti (menimbulkan) kemudaratan bagimu. Mereka mnyukai apa yg mnyusahkan kamu. Telah nyata kebencian dr mulut mereka, dan apa yg tersmbunyi di hati mereka lebih jahat lagi. Sesungguhnya Kami telah terangkan kepadamu ayat2 (kami), jika kamu memahaminya.(memikirnya)"
(SurahAliImran,118)

"Allah sekali-kali tidak akan membiarkan org yg beriman dlam keadaan sekarang ini sehingga Dia memisahkan yang buruk (munafik) dari yang baik (mukmin)..."
(SurahAliImran,179)

"Kamu pasti akan diuji terhadap hartamu dan dirimu. Dan (juga) kamu pasti akan mendengar drpd org yg diberi Kitab sebelum kamu dan drpd org mmpersekutukan Allah, gangguan yg bnyak mnyakitkan hati. Jika kamu bersabar dan bertakwa, maka sesungguhnya yg demikian itu trmasuk urusan yg patut diutamakan"
(SurahAliImran,186)

"Wahai org yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu serta tetaplah bersiap-siaga (di perbatasan negerimu) di samping bertakwalah kpd Allah supaya kamu beruntung"
(SurahAliImran,200)

"Wahai manusia! Bertakwa kpd Tuhanmu yg telah menciptakan kamu dari diri yg satu (Adam), dan (Allah) menciptakan pasangannya (Hawa) dari (diri)nya; (lalu) dari keduanya Allah mengembangbiakkan lelaki dan perempuan yg bnyak. Bertakwalah kpd Allah yg dgan namaNya kamu saling meminta, dan (peliharalah) hubungan kekeluargaan. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasimu"
(SurahAlNisa',1)

"Dan janganlah kamu berdebat untuk (membela) org yg mengkhianati dirinya. Sesungguhnya Allah tidak menyukai org yg slalu berkhianat dan bergelumang dgan dosa"
(SurahAlNisa',107) 

"Mereka dapat bersembunyi daripada manusia, tetapi mereka tidak dapat bersembunyi daripada Allah, kerana Allah berserta mereka, pada suatu malam ketika mereka menetapkan keputusan rahsia yg tidak diredhaiNya. Dan sesungguhnya Allah Maha Meliputi (pengetahuan) terhadap apa yg mereka kerjakan"
(SurahAlNisa',108)

"Dan barang siapa berbuat kejahatan dan menganiayai dirinya, kemudian dia memohon keampunan kpd Allah, nescaya dia akan dapati Allah Maha Pengampun lg Maha Penyayang"
(SurahAlNisa',110)

"..Maka janganlah kamu mengikuti HAWA NAFSU kerana ingin menyimpang dari kebenaran. Dan jika kamu MEMUTARBELITKAN (kata-kata) atau ENGGAN menjadi SAKSI, maka ketahuilah Allah Maha Teliti terhadap segala apa yg kamu kerjakan"
(SurahAlNisa',135)

"Sesungguhnya orang yg munafik itu hendak menipu Allah, tetapi Allah membalas tipuan mereka. Apabila mereka berdiri untuk solat, mereka lakukan dengan malas. Mereka lakukan dengan riyak (ingin dipuji) di hadapan manusia. Dan mereka tidak mengingati Allah kecuali sedikit sekali"
(SurahAlNisa',142)

"Allah tidak menyukai perkataan buruk (yang diucapkan) secara terus terang kecuali oleh orang yang dizalimi. Dan sesungguhnya Allah Maha Mendengar lg Maha Mengetahui"
(SurahAlNisa',148)
#maafkanaku

"Wahai org yg beriman! Hendaklah kamu menjadi orang yang selalu menegakkan (kebenaran) kerana Allah, menjadi saksi yang adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum mendorong kamu untuk tidak berlaku adil. Berlaku adillah, kerana (adil) itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan"
(SurahAlMa'idah,8)

".. Dan barang siapa yang memelihara kehidupan seorang manusia, maka seolah-olah dia telah memelihara kehidupan manusia semuanya .. "
(SurahAlMa'idah,32)

"Wahai orang yang beriman ! Bertakwalah kepada Allah dan carilah jalan yang (boleh) mendekatkan diri kepadaNya dan berjihadlah pada jalanNya supaya kamu mendapat kejayaan"
(SurahAlMa'idah,35)

"... dan janganlah kamu mengikut hawa nafsu mereka dengan meninggalkan kebenaran yang telah datang kepadamu. Untuk setiap umat di antara kamu, Kami berikan peraturan dan jalan yang terang .."
(SurahAlMa'idah,48)

"Wahai orang yang beriman ! Janganlah kamu mengharamkan apa-apa yang baik yang telah dihalalkan Allah kepadamu, dan janganlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang melampaui batas"
(SurahAlMa'idah,87)

Katakanlah "Tidaklah sama yang buruk dengan yang baik, meskipun kebanyakan yang buruk itu menarik hatimu, maka bertakwalah kepada Allah wahai orang yang mempunyai akal yang sihat, agar kamu beruntung."
(SurahAlMa'idah,100)

"Wahai orang yang beriman ! Jagalah dirimu; tiadalah orang yang sesat itu akan (mampu) memberi mudarat kepadamu apabila kamu telah mendapat petunjuk. Hanya kepada Allah kamu semua akan kembali, maka Dia akan menerangkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan"
(SurahAlMa'idah,105)

"Katakanlah, Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam"
(SurahAlAn'am,162)

"Wahai anak Adam ! Janganlah sekali-kali kamu dapat ditipu oleh syaitan sebagaimana ia (syaitan) telah mengeluarkan kedua ibu-bapamu dari syurga, ia mnyebabkan terlucutnya pakaian mereka berdua untuk memperlihatkan kepada mereka aurat mereka (yang sebelum itu tertutup). Sesungguhnya syaitan dan pengikut2nya melihat kamu dari suatu tempat yang kamu tidak boleh melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpin bagi orang yang tidak beriman."
(SurahAlA'raf,27) 

"Dan orang yang berpegang teguh dengan al-Kitab (Taurat) serta mendirikan solat (akan diberi pahala) kerana sesungguhnya Kami tidak mensia-siakan pahala orang yang mengadakan kebaikan."
(SurahAlA'raf,170) 

"Jadilah engkau seorang pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan makruf, serta berpalinglah daripada orang yang bodoh."
(SurahAlA'raf,199)

"Sesungguhnya orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati mereka dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, bertambahlah iman mereka (kerananya) dan kepada Tuhanlah mereka bertawakal,"
(SurahAlAnfal,2)

"Wahai orang yang beriman! Taatlah kepada Allah dan rasulNya dan janganlah kamu berpaling daripadaNya, sedang kamu mendengar (perintah-perintahNya)."
(SurahAlAnfal,20)

"Wahai orang yang beriman ! Janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul (Muhammad) dan (juga) janganlah kamu mengkhianati amanat-amanat yang diamanahkan ke atasmu, sedang kamu mengetahui."
(SurahAlAnfal,27)

"Wahai orang yang beriman ! Apabila kamu memerangi pasukan (musuh), maka berteguh hatilah kamu dan sebutlah (nama) Allah sebanyak-banyaknya (zikir dan doa) agar kamu beruntung."
(SurahAlAnfal,45)

"Dan taatilah kepada Allah dan rasulNya dan janganlah kamu berbantah-bantah, maka itu menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah beserta dengan orang yang sabar."
(SurahAnAnfal,46)

"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan dibiarkan (begitu saja), sedang Allah belum mengetahui (siapakah) orang yang berjihad di antara kamu dan tidak mengambil selain Allah, Rasulnya dan orang yang beriman sebagai teman setia. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan."
(SurahAlTaubah,16)
-UjianKeimanan-

"Wahai orang yang beriman ! Janganlah kamu jadikan bapa-bapa dan saudara-saudara kamu pemimpin-pemimpin kamu, jika mereka lebih mengutamakan kekafiran daripada keimanan. Barang siapa di kalangan kamu yang menjadikan mereka pemimpin2 kamu, maka mereka itulah orang yang zalim."
(SurahAlTaubah,23)

"Allah menjanjikan kepada orang mukmin lelaki dan perempuan (mendapat) syurga yang di bawahnya mengalir sungai2, mereka kekal di dalamnya dan (mendapat) tempat2 yang bagus di syurga A'dn. Dan keredaan Allah adalah lebih besar. Itu adalah kemenangan yang agung."
(SurahAlTaubah,198)

"Wahai orang yang beriman! Perangilah orang kafir yang berada di sekitar kamu itu dan biarlah mereka merasai sikap ketegasan daripada kamu dan ketahuilah bahawasanya Allah bersama-sama orang yang bertakwa."
(SurahAlTaubah,123)

"Bagi orang yang berbuat baik, ada pahala yang terbaik (syurga) dan tambahannya. Dan muka mereka tidak ditutupi debu hitam dan tidak (pula) ada kehinaan (tidak ada tanda kesusahan). Mereka itulah penghuni syurga. Mereka kekal di dalamnya."
(SurahYunus,26)

"Ingatlah ! Sesungguhnya kepunyaan Allah apa yang ada di langit dan di bumi. Ingatlah ! Sesungguhnya janji Allah itu benar, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui(nya)."
(SurahYunus,55)

"Bagi mereka (orang beriman) berita gembira di dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Tidak ada perubahan bagi kalimah-kalimah (janji-janji) Allah. Yang demikian itu adalah kemenangan yang besar."
(SurahYunus,64)

Musa berkata, "Wahai kaumku! Jika kamu beriman kepada Allah, maka bertawakallah kepadaNya saja, jika kamu benar-benar orang yang berserah diri."
(SurahYunus,84)

"Dan janganlah kamu menyembah apa-apa yang tidak memberi manfaat dan tidak (pula) memberi mudarat kepadamu selain Allah kerana jika kamu berbuat (yang demikian) itu, maka sesungguhnya kamu termasuk di kalangan orang yang zalim."
(SurahYunus,106)

"Katakanlah (Muhammad) : " Wahai manusia ! Sesungguhnya telah datang kepadamu kebenaran (al-Quran) dari Tuhanmu, sebab itu barang siapa yang mendapat petunjuk, maka sesungguhnya (petunjuk itu) untuk kebaikan dirinya sendiri. Dan barang siapa yang sesat, maka sesungguhnya kesesatannya itu mencelakakan dirinya sendiri. Dan aku(Muhammad) bukanlah seorang penjaga terhadap dirimu."
(SurahYunus,108)

"Dan ikutilah apa yang diwahyukan kepadamu dan bersabarlah hingga Allah memberi keputusan dan Dia adalah hakim sebaik-baiknya."
(SurahYunus,109)

"Sesungguhnya pada yang demikian itu benar2 terdapat pelajaran bagi orang yang takut kepada azab akhirat Hari Kiamat itu adalah suatu hari yang semua manusia dikumpulkan untuk (menghadapinya) dan hari itu adalah suatu hari yang disaksikan (oleh segala makhluk)."
(SurahHud,103)

"Dan dirikanlah solat pada dua bahagian siang (pagi dan petang) dan pada ketika waktu permulaan malam (maghrib dan isya'). Sesungguhnya amalan-amalan yang baik itu menghapuskan amalan-amalan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang yang selalu mengingati Allah."
(SurahHud,114)

"Dan bersabarlah, kerana sesungguhnya Allah tidak mensia-siakan pahala orang yang berbuat kebaikan."
(SurahHud,115)

Katakanlah (Muhammad) : "Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang yang mengikutiku dan mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujah yang nyata dan Maha Suci Allah dan aku tiada termasuk orang yang musyrik."
(SurahYusuf,108)

"Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka, itu terdapat pelajaran bagi orang yang mempunyai akal. Al-Quran itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, akan tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan segala sesuatu dan sebagai petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman."
(SurahYusuf,111)

"Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menggantikan kejahatan dengan kebaikan; orang itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik)."
(SurahAlRa'du,22)

... katakanlah (Muhammad): "Sesungguhnya Allah menyesatkan siapa yang Dia kehendaki dan memberi petunjuk kepada orang yang bertaubat kepadaNya."
(SurahAlRa'du,27)

"(iaitu) orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allahlah hati menjadi tenteram."
(SurahAlRa'du,28)

"Dan (ingatlah juga) tatkala Tuhanmu memaklumkan: "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, Kami pasti akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azabKu sangat pedih."
(SurahIbrahim,7)

"(Al-Quran) ini adalah penjelasan yang sempurna bagi manusia dan supaya mereka diberi peringatan dengannya dan supaya mereka mengetahui bahawasanya Dia adalah Tuhan Yang Maha Esa dan agar orang yang berakal mengambil pelajaran."
(SurahIbrahim,52)

No comments:

Post a Comment