Tuesday 29 April 2014

Kenapa Hati Keras? Kenapa Susah untuk BERUBAH? Dan apakah Janji (azab) Allah?

"Awaslah! Kamu menyukai mereka, padahal mereka tidak mnyukai kamu. Dan kamu juga beriman kpd segala kitab. Apabila mereka bertemu dgan kamu, mereka berkata 'kami beriman', dan apabila mereka menyendiri , mereka menggigit hujung jari lantaran perasaan marah bercampur benci terhadap kamu. Katakanlah (kepada mereka) "Matilah kamu dgan kemarahanmu itu" . Sesungguhnya Allah mengetahui segala isi hati"
(SurahAliImran,119)

"Dan janganlah engkau (Muhammad) berdukacita dengan org yg mudah kembali menjadi kafir, sesungguhnya sedikit pun mereka tidak merugikan Allah. Allah tidak akan memberi bahagian (pahala) kepada mereka di akhirat dan mereka akan mendapat azab yg besar"
(SurahAliImran,176)

"Dan jangan sekali-kali org kafir itu menyangka bahawa Kami membiarkan (mereka hidup lama) itu baik bg dr mereka, sesungguhnya Kami membiarkan mereka hanyalah agar dosa mereka semakin bertambah (di dunia) dan mereka akan mendapat azab yg menghinakan (di akhirat kelak)"
(SurahAliImran,178)

"mereka ingin agar kamu menjadi kafir sebagaimana mereka telah menjadi kafir,shingga kamu menjadi sama (dngan mereka)" ..
(SurahAlNisa',89)

"Maka mengapa Kamu (berpecah) menjadi dua golongan dalam (menghadapi) org munafik, padahal Allah telah mengembalikan mereka (kpd kekafiran), dsbabkan usaha mereka sendiri? Apakah kamu bermaksud  memberi petunjuk kpd org yg telah dibiarkan sesat oleh Allah, kamu tidak akan mendapatkan jalan (untuk memberi petunjuk) baginya"
(SurahAlNisa',88)

"Dan janganlah kamu berdebat untuk (membela) org yg mengkhianati dirinya. Sesungguhnya Allah tidak menyukai org yg slalu berkhianat dan bergelumang dgan dosa"
(SurahAlNisa',107)

"Mereka dapat bersembunyi daripada manusia, tetapi mereka tidak dapat bersembunyi daripada Allah, kerana Allah berserta mereka, pada suatu malam ketika mereka menetapkan keputusan rahsia yg tidak diredhaiNya. Dan sesungguhnya Allah Maha Meliputi (pengetahuan) terhadap apa yg mereka kerjakan"
(SurahAlNisa',108)

"..Maka janganlah kamu mengikuti HAWA NAFSU kerana ingin menyimpang dari kebenaran. Dan jika kamu MEMUTARBELITKAN (kata-kata) atau ENGGAN menjadi SAKSI, maka ketahuilah Allah Maha Teliti terhadap segala apa yg kamu kerjakan"
(SurahAlNisa' #135)

"Sesungguhnya orang yg munafik itu hendak menipu Allah, tetapi Allah membalas tipuan mereka. Apabila mereka berdiri untuk solat, mereka lakukan dengan malas. Mereka lakukan dengan riyak (ingin dipuji) di hadapan manusia. Dan mereka tidak mengingati Allah kecuali sedikit sekali"
(SurahAlNisa',142)

"Allah tidak menyukai perkataan buruk (yang diucapkan) secara terus terang kecuali oleh orang yang dizalimi. Dan sesungguhnya Allah Maha Mendengar lg Maha Mengetahui"
(SurahAlNisa',148)
#maafkanaku

"(Tetapi) kerana mereka melanggar janjinya, Kami laknat mereka dan Kami jadikan hati mereka keras membatu. Mereka suka mengubah perkataan (Allah) dan mereka (sengaja) melupakan sebahagian drpd apa yg mereka telah diperingatkan dengannya, ..."
(SurahAlMa'idah,13)

"... dan janganlah kamu mengikut hawa nafsu mereka dengan meninggalkan kebenaran yang telah datang kepadamu. Untuk setiap umat di antara kamu, Kami berikan peraturan dan jalan yang terang .."
(SurahAlMa'idah,48)

"Allah tidak akan menghukum kamu dsbbkan sumpah2mu yang tidak dimaksudkan (untuk bersumpah), tetapi Dia menghukum kamu dsbbkan sumpah2 yg kamu sengajakan .. "
(SurahAlMa'idah,89)

"... supaya dia merasakan akibat yang buruk daripada perbuatannya. Allah telah memaafkan apa yg telah lalu. Dan barang siapa yang kembali mengerjakannya, nescaya Allah akan menyeksanya. Allah Maha Kuasa lg mempunyai (kekuasaan untuk) menyeksa"
(SurahAlMa'idah,94) 
 
"Dan ada di antara mereka ada orang mendengarkan (bacaan)mu, padahal Kami telah menutup hati mereka (sehingga mereka tidak) memahaminya dan (Kami letakkan) sumbatan di telinganya. Dan jika pun mereka lihat segala tanda (kebenaran), mereka tetap tidak mahu beriman dengannya ..."
(SurahAlAn'am,25)

"Maka mengapa mereka tidak memohon (kepada Allah) dengan tunduk merendahkan diri ketika datang seksaan Kami kepada mereka? Bahkan hati mereka telah menjadi keras dan syaitan pun menampakkan kepada mereka keelokan apa yang selalu mereka kerjakan"
(SurahAlAn'am,43)

"Dan jika kamu mengikut kebanyakan orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikut sangkaan sahaja dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)"
(SurahAlAn'am,116)

"Dan dia (syaitan) bersumpah kepada keduanya (Adam dan Hawa) : "Sesungguhnya aku adalah pemberi nasihat (untuk mnyesatkan) kepada kamu berdua".
(SurahAlA'raf,21)

"Sebahagian diberiNya petunjuk dan sebahagian lagi telah pasti kesesatan bagi mereka. Sesungguhnya mereka menjadikan syaitan-syaitan pelindung (mereka) selain Allah. Dan mereka mengira bahawa mereka mendapat petunjuk."
(SurahAlA'raf,30)

"Dan orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan menyombongkan diri terhadapnya, mereka itulah penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya."
(SurahAlA'raf,36)

"Dan kalau Kami mengkehendaki, sesungguhnya Kami tinggikan (darjat)nya dengan (ayat-ayat) itu, tetapi dia cenderung kepada dunia dan menurutkan hawa nafsunya yang rendah, maka perumpamaanya seperti anjing, jika kamu menghalaunya, dia akan menghulurkan lidahnya, dan jika kamu membiarkannya, dia tetap menghulurkan lidahnya (juga). Demikian itulah perumpamaan orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah (kepada mereka) kisah-kisah itu agar mereka berfikir."
(SurahAlA'raf,176) 

"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahannam, kebanyakan jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak digunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak digunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak digunakannya untuk mendengarkan (ayat-ayat Allah). Mereka itu seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang yang lalai."
(SurahAlA'raf,179) 

"Wahai orang yang beriman ! Janganlah kamu jadikan bapa-bapa dan saudara-saudara kamu pemimpin-pemimpin kamu, jika mereka lebih mengutamakan kekafiran daripada keimanan. Barang siapa di kalangan kamu yang menjadikan mereka pemimpin2 kamu, maka mereka itulah orang yang zalim."
(SurahAlTaubah,23)

".. mereka menghalalkan apa yang diharamkan Allah. Dihias elok (oleh syaitan) perbuatan mereka yang buruk itu. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang yang kafir."
(SurahAlTaubah,37)

".. Mereka (orang munafik) telah lupa kepada Allah, maka Allah melupakan mereka (pula). Sesungguhnya orang munafik itulah orang yang fasik."
(SurahAlTaubah,67)

"Allah mengancam orang munafik lelaki dan perempuan dan orang kafir dengan neraka Jahannam. Mereka kekal di dalamnya. Cukuplah (neraka) itu bagi mereka; dan Allah melaknati mereka; dan bagi mereka azab yang kekal."
(SurahAlTaubah,68)

"Dan adapun orang yang di dalam hati mereka ada penyakit (munafik/kafir), maka (dengan surah itu) bertambah kekafiran mereka di samping kekafiran (yang telah ada) dan mereka mati dalam keadaan kafir."
(SurahAlTaubah,125)

"Sesungguhnya orang yang tidak mengharapkan (tidak percaya akan) pertemuan dengan Kami dan merasa puas dengan kehidupan dunia serta merasa tenteram dengan kehidupan itu dan orang yang melalaikan ayat-ayat Kami, mereka itu tempatnya ialah neraka, disebabkan apa yang selalu mereka kerjakan."
(SurahYunus,7&8)

"Dan apabila manusia ditimpa bahaya, dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk atau berdiri, tetapi setelah Kami hilangkan bahaya itu daripadanya, dia (kembali) melalui (jalanya yang sesat), seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk (menghilangkan) bahaya yang telah menimpanya. Begitulah orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan."
(SurahYunus,12)

"Maka tatkala Allah menyelamatkan mereka, tiba-tiba mereka membuat kezaliman di muka bumi tanpa (alasan) yang benar. Wahai manusia ! Sesungguhnya (bencana) kezalimanmu akan menimpa dirimu sendiri; (hasil kezalimanmu) itu hanyalah kenikmatan hidup duniawi, kemudian kepada KAMIlah tempat kembalinya kamu, lalu KAMI khabarkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan."
(SurahYunus,23)

"Dan orang yang mengerjakan kejahatan (mendapat) balasan yang setimpal dan mereka ditutupi kehinaan. Tidak ada bagi mereka seorang pelindung pun (azab) Allah, seakan-akan muka mereka ditutupkan dengan kepingan-kepingan malam yang gelap-gelita. Mereka itulah penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya."
(SurahYunus,27)

"Dan kebanyakan mereka tidak mengikutinya kecuali sangkaan saja. Sesungguhnya sangkaan itu tidak sedikit pun berguna untuk mencapai kebenaran. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan."
(SurahYunus,36)

"Sesungguhnya Allah tidak menzalimi manusia sedikit pun, akan tetapi manusia itulah yang menzalimi diri mereka sendiri."
(SurahYunus,44)

"Dan jika Kami rasakan kepadanya kebahagiaan setelah bencana yang menimpanya, nescaya dia akan berkata "Telah hilang bencana2 itu daripadaku." Sesungguhnya dia merasa sangat gembira lagi bangga."
(SurahHud,10)

"Barang siapa mengkehendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, nescaya Kami berikan kepada mereka di dunia dengan kesempurnaan dan mereka di dunia tidak akan dirugikan."
(SurahHud,15)

"Itulah orang yang tidak memperolehi apa2 di akhirat kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yang telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang telah mereka kerjakan."
(SurahHud,16)

"Dan tidaklah bermanfaat nasihatku kepada kamu, jika aku hendak menasihati kamu, kalau Allah hendak menyesatkan kamu (kerana kamu tetap berdegil), Dialah tuhan kamu dan kepadaNyalah kamu dikembalikan."
(SurahHud,34)

".. Dan ada (pula) umat-umat yang Kami beri kesenangan kepada mereka (dalam kehidupan dunia), kemudian mereka akan ditimpa azab yang pedih daripada Kami."
(SurahHud,48)

"Dan kami tidak menzalimi mereka tetapi mereka sendiri menzalimi diri mereka, kerana itu tiadalah bermanfaat sedikit pun kepada  mereka sembahan2 yang mereka sembah selain Allah pada waktu azab Tuhanmu datang. Dan sembahan2 itu tidaklah menambah kepada mereka kecuali kebinasaan belaka."
(SurahHud,101)
 
"Maka mengapa tidak ada di kalangan umat-umat sebelum kamu, orang yang mempunyai keutamaan yang melarang dari (mengerjakan) kerosakan di muka bumi, kecuali sebahagian kecil di kalangan orang yang telah Kami selamatkan di antara mereka dan orang yang zalim hanya mementingkan kenikmatan yang mewah yang ada pada mereka dan mereka adalah orang yang berdosa."
(SurahHud,116)

"Kamu tidak menyembah yang selain Allah kecuali hanyalah (menyembah) nama2 yang kamu dan nenek moyang kamu telah rekakan. Allah tidak menurunkan suatu keterangan pun tentang nama2 itu. Sesungguhnya hukuman itu hanyalah milik Allah. Dia telah memerintahkan agar kamu tidak menyembah selain Dia. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui."
(SurahYusuf,40)

Yaakub berkata: "Hanya dirimu sendirilah yang memandang baik perbuatan (yang buruk) itu. Maka kesabaran yang baik itulah (kesabaranku). Mudah-mudahan Allah mengembalikan mereka semuanya kepadaku; sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana."
(SurahYusuf,83) 

"Dan banyak sekali tanda-tanda (kekuasaan Allah) di langit dan di bumi yang mereka lalui, sedang mereka berpaling daripadaNya."
(SurahYusuf,105)

"Orang yang melanggar janji Allah setelah mengikatnya dengan teguh dan memutuskan apa-apa yang Allah perintahkan supaya dihubungkan dan mengadakan kerosakan di muka bumi; orang itulah memperoleh kutukan dan bagi mereka tempat kediaman yang buruk (Jahannam)."
(SurahAlRa'du,25)

"... Sebenarnya orang kafir itu dijadikan (oleh syaitan) memandang baik tipu daya mereka dan dihalang dari jalan (yang benar). Dan barang siapa yang disesatkan Allah, maka baginya tidak ada seorang pun yang akan diberi petunjuk."
(SurahAlRa'du,33)

"Bagi mereka azab dalam kehidupan dunia dan sesungguhnya azab akhirat adalah lebih keras dan tidak ada bagi mereka seorang pelindung pun daripada (azab) Allah."
(SurahAlRa'du,34) 
 
"Allah yang memiliki apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Dan celakalah bagi orang kafir kerana seksaan yang sangat pedih."
(SurahIbrahim,2)

"(iaitu) orang yang lebih menyukai kehidupan dunia daripada kehidupan akhirat dan menghalang (manusia) dari jalan Allah dan menginginkan agar jalan Allah itu bengkok terpesong. Mereka itu berada dalam kesesatan yang jauh."
(SurahIbrahim,3)

Dan berkatalah syaitan tatkala perkara (hisab di Pdg Masyhar) telah diselesaikan : "Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepada kamu janji yang benar dan aku pun telah menjanjikan kepada kamu tetapi aku menyalahinya (menipu kamu). Sekali-kali tidak ada kekuasaan bagiku terhadap kamu melainkan (sekadar) aku menyeru kamu (melakukan mungkar), lalu kamu mematuhi seruanku, oleh sebab itu janganlah kamu mencerca (memaki dan menyalahi) aku, tetapi cercalah diri kamu sendiri. Aku sekali-kali tidak dapat menolong kamu dan kamu pun sekali-kali tidak dapat menolongku. Sesungguhnya aku tidak membenarkan perbuatanmu mempersekutukan aku (dengan Allah yakni melakukan syirik) sejak dahulu." Sesungguhnya orang yang zalim (orang yang ditipu syaitan) itu mendapat seksaan yang pedih.
(SurahIbrahim,22)

"Dan Dia memberikan kepadamu (keperluanmu) daripada segala apa yang kamu mohonkan kepadaNya. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah kamu dapat menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia itu sangat zalim dan sangat mengingkari (nikmat Allah)."
(SurahIbrahim,34)

No comments:

Post a Comment