Thursday 12 June 2014

PERINGATAN KEPADA ORG YANG MAHU BERIMAN (2)

"Tidak ada suatu umat pun yang dapat mendahului ajalnya dan tidak (pula) dapat melewatkan(nya)."
(SurahAlHijr,5)

"Dan sesungguhnya Kami telah berikan kepadamu tujuh ayat yang dibaca berulang-ulang (Al-Fatihah) dan al-Quran yang agung."
(SurahAlHijr,87)

"Sesungguhnya Kami mengetahui bahawa kamu bersusah hati disebabkan apa yang mereka ucapkan. Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan jadilah kamu di kalangan orang yang bersujud (solat). Dan sembahlah Tuhanmu sampai datang kepadamu perkara yang diyakini."
(SurahAlHijr,97-99)

"Dan Dialah yang menundukkan lautan (untukmu) agar kamu dapat memakan daging yang segar (ikan) dan kamu mengeluarkan daripada lautan itu perhiasan yang kamu pakai (mutiara) dan kamu melihat bahtera berlayar padanya dan supaya kamu mencari (keuntungan) daripada kurniaanNya dan supaya kamu bersyukur."
(SurahAlNahl,14)

"Tidak diragukan bahawa sesungguhnya Allah mengetahui apa yang mereka rahsiakan dan apa yang mereka zahirkan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang sombong."
(SurahAlNahl,23)

"Dan orang yang berhijrah kerana Allah sesudah mereka dianiaya, pasti Kami akan memberikan tempat yang bagus kepada mereka di dunia. Dan sesungguhnya pahala di akhirat adalah lebih besar kalau mereka mengetahui. (iaitu) Orang yang sabar dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakal."
(SurahAlNahl,41-42)

"Dan apa saja nikmat yang ada pada kamu, maka daripada Allahlah (datangnya), dan apabila kamu ditimpa oleh kemudaratan, maka hanya kepadaNya kamu meminta pertolongan."
(SurahAlNahl,53)

"(Dan ingatlah) akan hari Kami bangkitkan dalam setiap umat seorang saksi daripada kalangan mereka sendiri dan Kami datangkan kamu (Muhammad) memjadi saksi atas seluruh umat manusia. Dan Kami turunkan kepadamu al-Kitab (al-Quran) untuk menjelaskan segala sesuatu dan petunjuk, serta rahmat dan khabar gembira bagi orang yang berserah diri."
(SurahAlNahl,89)

"Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi bantuan kepada kaum kerabat dan Allah melarang daripada perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran."
(SurahAlNahl,90)

"Dan tepatilah perjanjian dengan Allah apabila kamu berjanji dan janganlah kamu membatalkan sumpah-sumpah (mu) sesudah diikrarkan, sedang kamu telah menjadikan Allah sebagai saksimu (terhadap sumpah-sumpah itu). Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan."
(SurahAlNahl,91)

"Apa yang ada di sisi kamu akan lenyap dan apa yang ada di sisi Allah adalah kekal. Dan sesungguhnya Kami akan memberi balasan kepada orang yang sabar dan pahala yang lebih baik daripada apa yang telah mereka kerjakan."
(SurahAlNahl,96)

"Barang siapa mengerjakan amal soleh, baik lelaki mahupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya Kami akan memberikan balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik daripada apa yang telah mereka kerjakan."
(SurahAlNahl,97)

Katakanlah: "Ruhul-Qudus (Jibril) menurunkan al-Quran itu daripada Tuhanmu dengan benar untuk meneguhkan (hati) orang yang telah beriman dan menjadi petunjuk serta khabar gembira bagi orang yang berserah diri (kepada Allah)."
(SurahAlNahl,102)

"Barang siapa kafir kepada Allah sesudah dia beriman (dia mendapat kemurkaan Allah), kecuali orang yang dipaksa kafir padahal hatinya tetap tenang dalam beriman (dia tidak berdosa), akan tetapi orang yang melapangkan dadanya untuk kekafiran, maka kemurkaan Allah menimpanya dan baginya azab yang besar."
(SurahAlNahl,106)

"Dan sesungguhnya Tuhanmu (pelindung) bagi orang yang berhijrah sesudah mederita berbagai ujian, kemudian mereka berjihad dan bersabar; sesungguhnya Tuhanmu sesudah itu benar-benar Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang."
(SurahAlNahl,110)
#SukaAyatNi #MuhasabahDiri

"Maka makanlah yang halal lagi baik daripada rezeki yang telah diberikan Allah kepadamu dan syukurilah nikmat Allah, jika kamu hanya menyembah kepada-Nya."
(SurahAlNahl,114)

"Kemudian, sesungguhnya Tuhanmu (mengampuni) bagi orang yang mengerjakan kesalahan kerana kebodohannya, kemudian mereka bertaubat setelah itu dan memperbaiki (dirinya), sesungguhnya Tuhanmu setelah itu benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(SurahAlNahl,119)

"Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik, dan bantahlah dengan cara yang lebih baik. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih memgetahui orang yang mendapat petunjuk. Dan jika kamu memberi balasan, maka balaslah dengan balasan yang sama dengan seksaan yang ditimpakan kepadamu. Akan tetapi, jika kamu bersabar, sesungguhnya itulah yang lebih baik bagi orang yang sabar."
(SurahAlNahl,125-126)

"Sesungguhnya Allah berserta orang yang bertakwa dan orang yang berbuat kebaikan."
(SurahAlNahl,128)

"Sesungguhnya al-Quran ini memberi petunjuk kepada (jalan) yang lebih lurus dan memberi khabar gembira kepada orang mukmin yang mengerjakan amal soleh, bahawa bagi mereka ada pahala yang besar."
(SurahAlIsra',9)

"Barang siapa yang mengikut hidayah (Allah), maka sesungguhnya dia berbuat itu untuk (keselamatan) dirinya sendiri; dan barang siapa yang sesat, maka sesungguhnya dia menanggung sendiri (kerugian) akibat kesesatan dirinya sendiri. Dan seorang yang berdosa tidak dapat memikul dosa orang lain dan Kami tidak akan mengazab sebelum Kami mengutus seorang rasul."
(SurahAlIsra',15)

"Barang siapa mengkehendaki (kesenangan) kehidupan sekarang (duniawi), maka Kami segerakan baginya di (dunia) itu apa yang Kami kehendaki bagi orang yang Kami kehendaki. Kemudian Kami tentukan baginya neraka Jahannam; dia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir. Dan barang siapa mengkehendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan bersungguh-sungguh sedang dia adalah mukmin, maka mereka itu adalah orang yang usahanya dibalas dengan baik. Kepada masing-masing (golongan), baik golongan ini (yang menginginkan dunia) mahupun golongan itu (yang menginginkan akhirat), Kami berikan bantuan daripada kemurahan Tuhanmu. Dan kemurahan Tuhanmu tidak dapat dihalangi."
(SurahAlIsra',18-20)

"Perhatikanlah bagaimana Kami lebihkan sebahagian daripada mereka ke atas sebahagian (yang lain). Dan pasti kehidupan akhirat lebih tinggi tingkatnya (darjat) dan lebih besar keutamaannya. Janganlah kamu adakan Tuhan yang lain di samping Allah, nanti kamu menjadi tercela dan terhina."
(SurahAlIsra',21-22

"Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berusia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" , dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka dengan perkataan yang mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah : " Wahai Tuhanku! Kasihanilah mereka berdua sebagaimana mereka telah mendidik aku di waktu kecil." Tuhanmu lebih mengetahui apa yang ada dalam hatimu, jika kamu orang yang baik, maka sesungguhnya Dia Maha Pengampun bagi orang yang bertaubat."
(SurahAlIsra',23-25)

"Dan apabila kamu (Muhammad) membaca al-Quran, nescaya Kami adakan antara kamu dan orang yang tidak beriman kepada kehidupan akhirat suatu dinding yang tertutup. Dan Kami adakan tutupan di atas hati mereka dan sumbatan di telinga mereka agar mereka tidak dapat memahaminya. Dan apabila kamu menyebut Tuhanmu saja dalam al-Quran, nescaya mereka berpaling ke belakang kerana bencinya."
(SurahAlIsra',45-46)

"Dan katakanlah kepada hamba-hambaku : "Hendaklah mereka mengucapkan perkataan yang lebih baik (benar). Sesungguhnya syaitan itu mnimbulkan perselisihan di kalangan mereka. Sesungguhnya syaitan itu musuh adalah musuh yang nyata bagi manusia. Tuhanmu lebih mengetahui tentang kamu. Dia akan memberikan rahmat kepadamu jika Dia mengkehendaki dan Dia akan mengazabmu jika Dia mengkehendaki. Dan Kami tidaklah mengutusmu (Muhammad) untuk menjadi penjaga bagi mereka."
(SurahAlIsra',53-54)

"Dan pada sebahagian malam hari, solat Tahajjudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu; mudah-mudahan Tuhanmu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji."
(SurahAlIsra',79)

"Dan Kami turunkan daripada al-Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang yang beriman dan al-Quran itu tidaklah menambah kepada orang yang zalim selain kerugian."
(SurahAlIsra',82)

"Dan mereka ( yg beriman kpd al-Quran) merendahkan diri mereka bersujud sambil menangis dan mereka bertambah kusyuk."
(SurahAlIsra',109)

"Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang ada di bumi sebagai perhiasan baginya agar Kami menguji mereka, siapakah di antaranya terbaik perbuatannya."
(SurahAlKahfi,7)

"Dan janganlah sekali-kali kamu mengatakan terhadap sesuatu : "Sesungguhnya aku akan mengerjakan itu esok pagi." Kecuali (dengan menyebut) : "Insya'Allah." Dan ingatlah kepada Tuhanmu jika kamu lupa dan katakanlah : "Mudah-mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk yang lebih dekat kepada kebenaranNya daripada ini."
(SurahAlKahfi, 23-24)

"Dan bersabarlah kamu (Muhammad) bersama-sama dengan orang yang menyeru Tuhannya pada pagi dan petang hari dengan mengharap keredhaanNya; dan janganlah kedua matamu berpaling daripada mereka (kerana) mengharapkan perhiasan kehidupan dunia ini; dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batas."
(SurahAlKahfi, 28)

"Dan katakanlah (Muhammad): "Kebenaran itu datangnya daripada Tuhanmu; maka barang siapa yang ingin (beriman), hendaklah dia beriman dan barang siapa yang ingin (kafir) biarlah dia kafir"..."
(SurahAlKahfi, 29)

"Sesungguhnya mereka yang beriman dan beramal soleh, tentulah Kami tidak akan mensia-siakan pahala orang yang mengerjakan amalan-(nya) dengan baik. Mereka itulah orang yang memperolehi syurga 'Adn yang mengalir sungai-sungai di bawahnya; dalam syurga itu mereka dihiasi dengan gelang emas dan mereka memakai pakaian hijau daripada sutera halus dan sutera tebal, sedang mereka duduk sambil bersandar di atas singgahsana yang indah. Itulah pahala yang sebaik-baiknya dan tempat istirehat yang indah."
(SurahAlKahfi, 30-31) 

"Dan tidak ada sesuatu pun yang menghalangi manusia daripada beriman ketika petunjuk telah datang kepada mereka dan memohon keampunan kepada Tuhannya, kecuali (keinginan menanti) datangnya hukum (Allah yang telah berlaku pada) umat-umat yang terdahulu atau datangnya azab atas mereka dengan nyata."
(SurahAlKahfi, 55)

"Sesungguhnya orang yang beriman dan beramal soleh, bagi mereka adalah syurga Firdaus menjadi tempat tinggal. Mereka kekal di dalamnya dan tidak ingin berpindah darinya."
(SurahAlKahfi, 107-108)

No comments:

Post a Comment