Monday 23 June 2014

Wasiat Menuntut Ilmu

"Diceritakan oleh Ustazah Alina AlMunawwar bahawa "Kita yg berada di zaman ini apabila punya anak apa yg selalu kita wasiatkan kepada mereka jika ingin pergi menuntut ilmu ? "Hati hati yaa " "Baik baik jalaan" .

Pendek sahaja wasiatnyaa kepada anak-anak . Pada zaman dahulu , diceritakan bahawa bondanya kepada Habib Abdullah bin Alwi AlHaddad , selalu mewasiatkan kepada anaknya jika ingin keluar menuntut ilmu itu dengan wasiat yang panjanggg sekali .

Apa dia ?.

1) Wahai anakku ! Ketahuilah ketika kau mahu keluar pergi menuntut ilmu maka kau NIAT utk mncari keredhaan Allah swt .

2) Jika engkau lalu di depan masjid . Lalu jika kau terlihat pintu masjid itu terbuka maka tutuplah supaya tidak ada haiwan yg masuk hingga mengotori masjid .

3) Ketika engkau lalu di jalan yakni dalam perjalanan mahu pergi menuntut ilmu , kalau engkau melihat ade hal-hal di tgh pjalanan kau yg dpt mengganggu  muslimin wa muslimat. Maka singkirkanlah , sama ada kayu ke, atau apa saja .

4) Wahai anakku ketika di jalan engkau menemukan seorang yang tua maka tolonglah dia kerana org yang tua itu pasti memerlukan ptolongan .

Jadi belum pernah ada lagi mak mak yg bwasiat kepada anak-anak meraka sekarang. Maka tukarlah wasiat kalian kepada anak-anak .

Jadi tugas kita utk meneruskann berwasiat kepada anak-anak kita in shaa Allah .

No comments:

Post a Comment