Saturday 4 October 2014

Pesanan Jaga Akidah

Pesanan daripada Timbalan Mufti Kedah, Syeikh Marwazi Dziyauddin supaya menjaga akidah pada kuliah tadi.
-
Nabi Muhammad sallallahu`alaihi wasallam bersabda:

"إِنَّ بَنِي إِسْرَائِيْلَ تَفَرَّقَتْ عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِيْنَ مِلَّةً وَتَفْتَرِقُ أُمَّتِيْ عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِيْنَ مِلَّةً كُلُّهُمْ فِي النَّارِ إِلَّا مِلَّةً وَاحِدَةً  قَالُوْا وَمَنْ هِيَ يَا رَسُوْلَ اللهِ؟ قَالَ: مَا أَنَا عَلَيْهِ وَأَصْحَابِيْ".

Terjemahan:
“Bahawasanya Bani Israil [Yahudi] berpecah kepada 72 golongan, dan umatku pula berpecah kepada 73 golongan, semuanya masuk neraka kecuali satu golongan, sahabat-sahabat bertanya: Siapakah yang satu itu ya Rasulullah? Nabi bersabda: Golongan yang satu itu adalah mereka yang berpegang sebagaimana iktiqadku, dan iktiqad sahabat-sabahatku”.
(Diriwayatkan oleh al-Tirmizi)
-
Beliau berpesan agar menjaga akidah dan berpegang teguh pada Ahli Sunnah Wal Jamaah. Nabi Muhammad S.A.W. tidak menyebut yang satu golongan lagi itu adalah Ahli Sunnah Wal Jamaah, tetapi Nabi S.A.W. memberi kata kunci bagi golongan yang akan memasuki syurga adalah golongan yang memegang teguh pada sunnahnya dan juga para sahabatnya. Mudah-mudahan kita menjaga akidah dan berpegang teguh pada Ahli Sunnah Wal Jamaah.
-
Pengertian Ahli Sunnah Wal Jamaah ialah kumpulan orang Islam yang berpegang kepada al-Quran, al-Sunnah dan pendapat para Sahabat yang bersepakat di atas kebenaran yang nyata dari Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah s.a.w.

No comments:

Post a Comment