Monday 12 January 2015

Hanya kerana Selipar

Pada suatu hari Imam Bisyr Al Hafi ada beli sepasang selipar baru
seliparnya itu digunakan untuk ke masjid dan beliau letak seliparnya dihadapan masjid .

Selepas sembahyang, seliparnya hilang lalu Imam Bisyir Al Hafi menangis, Kata orang ramai yang solat dimasjid tu "Tak layak kau ini menangis, Engkau ini orang besar" .

Lalu jawab Imam Bisyr, saya menangis
bukan sebab hilang selipar itu tetapi saya menangis kerana disebabkan saya, orang itu berdosa kerana mencuri selipar saya, kerana saya ! orang lain yang tanggung dosa ! maka mulai hari ini aku akan jalan tanpa selipar .

Sejak peristiwa ini,orang gelarinya
dengan (Al Hafi) bermakna orang yang
jalan tak berselipar. Ini namanya orang yang warak sangat takut kepada Penghisaban di akhirat tapi zaman
sekarang cerita sebegini hanya sekadar cerita, jarang sekali berlaku.
-Sayyidil Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid-

No comments:

Post a Comment