Monday 12 January 2015

Kuliah Subuh bersama Syeikh Nuruddin

Antara hadis yang dikongsi bersama Syeikh Nuruddin pada kuliah Subuh tadi.

Ciri seorang mukmin yang mampu menarik orang lain untuk mengenal Islam adalah mereka yang mempunyai "Nur" dari segi zahir dan batin. Rasulullah s.a.w pernah bersabda: 

“Hendaklah kamu menunaikan solat dalam keadaan berdiri, jika kamu tidak mampu, maka lakukanlah dalam keadaan duduk, dan sekiranya kamu tidak mampu juga, tunaikanlah solat dalam keadaan berbaring”
(Hadis riwayat Imam al-Bukhari). 

Solat merupakan kewajipan dan tidak boleh ditinggalkan tanpa sebab kecuali kepada wanita yang "uzur". Untuk mendapat "Nur" itu mereka adalah yang sentiasa solat dengan sempurna. Sempurna itu bermaksud mereka faham dengan apa yang dilakukan dalam setiap gerak solat. Faham dalam agama juga penting bagi mempengaruhi orang di sekeliling, kerana itu dalam penghayatan alQuran bukannya kepada orang yang sekadar menghafaz dan lunak bersuara tetapi kepada orang yang memahami dengan jelas setiap bacaannya dan mampu membuat orang lain faham isinya.

Rasulullah S.A.W. bersabda : “Sebaik manusia di antara kamu orang yang mempelajari al-Quran dan mengajarnya kepada orang lain”.(Hadis Riwayat Bukhari)

Contoh yang terbaik adalah Rasulullah SAW dan juga Saidina Abu Bakar r.a. Semoga Bermanfaat. (22 Rabiul Awal 1436H) #MuhasabahDiri

No comments:

Post a Comment