Saturday 11 April 2015

Ustaz Shahril Long - Kuliah Dhuha

Ustaz Shahril Long - Kuliah Dhuha bersamaan 21 JAMADIL AKHIR 1436H

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Akan datang pada hari kiamat seorang manusia yang gemuk (menunjukkan amalan yang banyak), tetapi tidak naik timbangan amal walaupun seberat sayap nyamuk"
Hadith riwayat Bukhari (no. 4360) & Muslim (no. 4991).

Berdasarkan hadis di atas, kiasan kepada orang gemuk itu ialah amalan yang banyak, namun apabila ditimbang amalnya, hanyalah amal sia sia dan tidak diterima oleh Allah SWT.

Antara sebab amalan tidak diterima ialah:
-sombong dan takabbur
-tidak suka pada ajaran Islam
-mempersekutukan Allah SWT

Antara SEBAB kita WAJIB menjalankan HUDUD. Firman Allah SWT:
"Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah tunjukkan kepadamu (melalui wahyuNya); dan janganlah engkau menjadi pembela bagi orang-orang yang khianat." (Surah An Nisa,105)

"Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka; dan sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik." (Surah Al Maidah, 49)

Ketahuilah "HUKUM" yang dimaksudkan di dalam ayat AlQuran tersebut adalah HUDUD. Jadi kenapa masih perlu ragu ragu dengan HUKUM ISLAM?

“Adakah patut aku mencari hakim selain Allah SWT, padahal Dia yang telah menurunkan al-Quran kepadamu dengan lengkap? Orang-orang yang telah Kami turunkan kitab mengetahui bahawa al-Quran diturunkan daripada Tuhanmu dengan sebenarnya. Maka jangan sekali-kali kamu termasuk dalam kalangan orang yang ragu-ragu. Telah sempurnalah al-Quran, sebagai kalimah yang benar dan adil. Tidak ada yang dapat merubah ayat-ayat-Nya dan Dia yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”(Surah al-An'am, ayat: 114 hingga 115)

Ragu ragu dengan apa yang dibawa oleh Islam boleh membatalkan Akidah seseorang. Moga dijauhkan. Untuk sebarang pertanyaan kepada Ustaz boleh menghubungi beliau 0194736060. Semoga Bermanfaat.

No comments:

Post a Comment