Thursday 11 December 2014

Pedang Malam

PEDANG MALAM🔪🌒

Pada zaman Abu Hassan Bin Bisyar (salah seorang sufi), ada seorang pegawai zalim. Pada suatu hari dia sedang duduk bersantai. Asyik beristirehat di dalam vila di tepi pantai, sambil.mnikmati pelbagai macam hidangan dan minuman keras.

Kelakuan itu telah  memancing Abu Hassan utk mgumpulkan para jemaah yg trdiri drpda orang2 soleh. Mereka brkumpul di depan vila yg tgi lg megah itu. Denagn serentak mengalunkan ayat2 suci al-quran dengan suara yg tinggi.

Mendengar gemuruh suara jemaah yang mengumandangkan ayat al-quran, maka kluarlah salah seorg pelayan pegawai tersebut lalu bertya " kenapa kamu berkumpul di tempat kami dan kamu telah  mengganggu kami"..
Abu Hassan mnjawap" Katakanlah kepada majikanmu,jangan berbuat kemgkaran dan cuba utk melakukannnya terang-terangan. Sekiranya dia berdegil kami akan membunuh dia!!"

Pelayan itu segera masuk dan menyampaikan apa yg telah diperkatakan oleh Abu Hasan.

Dengan angkuh pgawai itu mnjawap..."aku telah dikawal oleh ramai tentera yg gagah lagi berani, mana mgkin dia dapat membunuhku"..

Pelayan itu segera mnyampaikan kata2 majikannya kpada jemaah Abu Hasan.😄😄

Abu hasan kembali berkata" kami akan membunuhnya dengan pedang malam"😠☺

Pelayan itu pun bertanya " apakah yg dimaksudkan dgn pedang malam"??😳😳

"Kami akan berdoa kepada Allah dengan mengangkat tangan tinggi-tinggi"... jawap Abu Hasan Bin Bisyar..

Pelayan itu pun segera masuk dan menyampaikan kepada pegawai tersebut. Akhirnya dia pun segera meninggalkan perbuatan mungkar itu sambil berkata " kalau memang itu senjata yg digunakan utk membunuhku, tidak ada kekuatan utk menangkisnya."

Sejak itulah pegawai tersebut telah sedar diri dan kembali pada Allah dengan bertaubat dan berbuat kebaikan....😊😊😊😊😊👏👏👏

No comments:

Post a Comment