Monday 3 March 2014

JODOH dalam ERTI DESTINASI

Setiap permulaan pasti ada pengakhiran, sperti dlam hidup kita;
mati diaanggap pengakhiran atau dipanggil DESTINASI ..
DESTINASI yg sebenarnya adalah akhirat ..
dan sebelum kita sampai ke DESTINASI tu kita msti tempuh liku-liku dan halangan :) ..

Begitu juga jodoh ..
ada laluannya sblum kita smpai ke DESTINASI iaitu JODOH ..
dan sebelum kita smpai ke DESTINASI(JODOH) tu ..
pasti kita melalui liku-liku dan halangan yg boleh mematangkan kita ..
sebagai contoh liku-liku dan halangan tu kita bercinta dngan org lain, pastu putus then kenal org lain dan bercinta lagi smpailah kita jumpa JODOH (DESTINASI) yg sbenar-benarnya ..

Dan setiap liku-liku dan halangan tu akan membuatkan kita lebih matang dan menghargai kehidupan org lain .. ini kerana apa yang kita belajar dari kesilapan akan membuatkan kita lebih berhati-hati di masa hadapan .. dan sebaik-baikNya adalah hubungan yang dapat mencari keredhaan ALLAH SWT  dan mendekatkan diri kita dan JODOH kita kepada ALLAH .. :)


Cinta itu memang FITRAH MANUSIA ..

NAMUN, ingatlah .. kerana CINTA juga boleh membuatkan manusia alpa dengan bisikan syaitan .. kadangnya membuatkan manusia menghalalkan apa yang haram ..

"Dan juga agar hati kecil orang yang tidak beriman kepada kehidupan akhirat cenderung kepada bisikan itu (perkataan2 indah dari tipu daya syaitan) dan agar mereka merasa senang kepadanya serta supaya mereka mahu mngerjakan apa yang dikerjakan oleh syaitan-syaitan itu"
(SurahAlAn'am,113)

Sebaik-baik CINTA adalah di jalan ALLAH dengan NIKAH bukannya COUPLE .. Take Note ya wahai sahabat .. 

"Wahai manusia! Bertakwa kpd Tuhanmu yg telah menciptakan kamu dari diri yg satu (Adam), dan (Allah) menciptakan pasangannya (Hawa) dari (diri)nya; (lalu) dari keduanya Allah mengembangbiakkan lelaki dan perempuan yg bnyak. Bertakwalah kpd Allah yg dgan namaNya kamu saling meminta, dan (peliharalah) hubungan kekeluargaan. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasimu"
(SurahAlNisa',1)  

Sesungguhnya Allah Swt adalah sebaik baik perancang dan Doa adalah salah satu yg terbaik bg kita org Islam untuk mendapat keredhaanNya :) 

No comments:

Post a Comment