Monday 12 May 2014

Cara dan Sebab Perlu Beriman Kepada Al-Quran dan Akibat mengabaikan Al-Quran

"Kamu pasti akan diuji terhadap hartamu dan dirimu. Dan (juga) kamu pasti akan mendengar drpd org yg diberi Kitab sebelum kamu dan drpd org mmpersekutukan Allah, gangguan yg bnyak mnyakitkan hati. Jika kamu bersabar dan bertakwa, maka sesungguhnya yg demikian itu trmasuk urusan yg patut diutamakan"
(SurahAliImran,186)

".. Pada harini telah Aku sempurnakan untuk kamu agama kamu, dan telah Aku cukupkan kepada kamu nikmatKu dan telah aku redhai Islam itu menjadi agama bagi kamu .."
(SurahAlMa'idah,3)

"Dan ada di antara mereka ada orang mendengarkan (bacaan)mu, padahal Kami telah menutup hati mereka (sehingga mereka tidak) memahaminya dan (Kami letakkan) sumbatan di telinganya. Dan jika pun mereka lihat segala tanda (kebenaran), mereka tetap tidak mahu beriman dengannya ..."
(SurahAlAn'am,25)

"Sesungguhnya Kami mengetahui bahawasanya apa yang mereka katakan itu menyedihkan hatimu, (janganlah kamu bersedih hati), kerana mereka sebenarnya bukan mendustakan kamu, akan tetapi orang yang zalim itu mengingkari ayat-ayat Allah"
(SurahAlAn'am,29)

"Dan tinggalkanlah orang yang menjadikan agama mereka sebagai main-main dan senda gurau, dan mereka telah ditipu oleh kehidupan dunia. Ingatkanlah (mereka) dengan Al-Quran itu agar diri masing-masing tidak terjerumus (ke dalam neraka) kerana perbuatannya sendiri ..."
(SurahAlAn'am,70)

"Mereka itulah orang yang diberi petunjuk oleh Allah, maka ikutlah petunjuk mereka. Katakanlah: "Aku tidak meminta upah daripada kamu dalam menyampaikan (al-Quran)." Al-Quran ini tidak lain hanyalah peringatan untuk (segala umat) seluruh alam."
(SurahAlAn'am,90) 

"Dan al-Quran itu adalah kitab yang Kami turunkan lagi diberkati, maka ikutilah dia dan bertakwalah, agar kamu diberi rahmat"
(SurahAlAn'am,155)

"Katakanlah, Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam"
(SurahAlAn'am,162)

"Ini adalah Kitab yang diturunkan kepadamu; maka janganlah ada kesempitan di dalam dadamu mengenainya, supaya kamu memberi peringatan dengan Kitab itu (kepada orang kafir) dan menjadi pelajaran bagi orang yang beriman."
(SurahAlA'raf,2)

"Wahai anak-anak Adam ! Jika datang kepadamu rasul-rasul dari kalanganmu menceritakan kepadamu ayat-ayatKu, maka barangsiapa yang bertakwa dan memperbaiki amalnya, tidaklah ada kekhuatiran terhadap mereka dan mereka tidak (pula) bersedih hati."
(SurahAlA'raf,35)

"Dan orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan menyombongkan diri terhadapnya, mereka itulah penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya."
(SurahAlA'raf,36)

"Jikalau sekiranya penduduk negeri itu beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkat dari langit dan bumi, tetapi ternyata mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami seksa mereka disebabkan perbuatan mereka."
(SurahAlA'raf,96)

"Dan orang yang berpegang teguh dengan al-Kitab (Taurat) serta mendirikan solat (akan diberi pahala) kerana sesungguhnya Kami tidak mensia-siakan pahala orang yang mengadakan kebaikan."
(SurahAlA'raf,170)

"Dan kalau Kami mengkehendaki, sesungguhnya Kami tinggikan (darjat)nya dengan (ayat-ayat) itu, tetapi dia cenderung kepada dunia dan menurutkan hawa nafsunya yang rendah, maka perumpamaanya seperti anjing, jika kamu menghalaunya, dia akan menghulurkan lidahnya, dan jika kamu membiarkannya, dia tetap menghulurkan lidahnya (juga). Demikian itulah perumpamaan orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah (kepada mereka) kisah-kisah itu agar mereka berfikir."
(SurahAlA'raf,176)

"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahannam, kebanyakan jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak digunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak digunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak digunakannya untuk mendengarkan (ayat-ayat Allah). Mereka itu seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang yang lalai."
(SurahAlA'raf,179)

"Sesungguhnya pelindungKu adalah Allah yang telah menurunkan al-Kitab (al-Quran). Dan Dia melindungi orang yang soleh."
(SurahAlA'raf,196)

"Dan apabila dibacakan al-Quran, maka dengarlah baik-baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat."
(SurahAlA'Araf,204)

"Dan adapun orang yang di dalam hati mereka ada penyakit (munafik/kafir), maka (dengan surah itu) bertambah kekafiran mereka di samping kekafiran (yang telah ada) dan mereka mati dalam keadaan kafir."
(SurahAlTaubah,125)

"Sesungguhnya orang yang tidak mengharapkan (tidak percaya akan) pertemuan dengan Kami dan merasa puas dengan kehidupan dunia serta merasa tenteram dengan kehidupan itu dan orang yang melalaikan ayat-ayat Kami, mereka itu tempatnya ialah neraka, disebabkan apa yang selalu mereka kerjakan."
(SurahYunus,7-8)

"Katakanlah (Muhammad) : " Wahai manusia ! Sesungguhnya telah datang kepadamu kebenaran (al-Quran) dari Tuhanmu, sebab itu barang siapa yang mendapat petunjuk, maka sesungguhnya (petunjuk itu) untuk kebaikan dirinya sendiri. Dan barang siapa yang sesat, maka sesungguhnya kesesatannya itu mencelakakan dirinya sendiri. Dan aku(Muhammad) bukanlah seorang penjaga terhadap dirimu."
(SurahYunus,108)

"Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka, itu terdapat pelajaran bagi orang yang mempunyai akal. Al-Quran itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, akan tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan segala sesuatu dan sebagai petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman."
(SurahYusuf,111)

"Dan demikianlah, Kami telah menurunkan al-Quran itu sebagai peraturan (yang benar) dalam bahasa Arab. Dan seandainya kamu mengikuti hawa nafsu mereka setelah datang pengetahuan kepadamu, maka sekali-kali tidak ada pelindung dan pemelihara bagimu terhadap (seksa) Allah."
(SurahAlRa'du,37)

"Alif, Lam, Ra. (Ini adalah) Kitab (al-Quran) yang Kami turunkan kepadamu (Muhammad) agar engkau mengeluarkan manusia dari gelap-gelita kepada cahaya terang-benderang dengan izin Tuhan mereka, (iaitu) menuju jalan Tuhan Yang Maha Perkasa, lagi Maha Terpuji."
(SurahIbrahim,1)

"(Al-Quran) ini adalah penjelasan yang sempurna bagi manusia dan supaya mereka diberi peringatan dengannya dan supaya mereka mengetahui bahawasanya Dia adalah Tuhan Yang Maha Esa dan agar orang yang berakal mengambil pelajaran."
(SurahIbrahim,52)

No comments:

Post a Comment