Sunday 11 May 2014

"Allah SWT Penerima Taubat, Maha Pengampun lagi Maha Penyayang"

"perkataan yg baik dan pemberian maaf lebih baik dr sedekah yg diiringi dgan sesuatu yg mnyakitkan (perasaan si penerima). Allah Maha Kaya lg Maha Penyantun"
(AlBaqarah,263)

"(iaitu) org yg menafkahkan (hartanya), di waktu senang mahupun susah, dan org yg menahan kemarahannya dan memaafkan (kesalahan) org. Allah menyukai org yg berbuat kebajikan"
(SurahAliImran,134)

"..Di kalangan kamu ada org yg menghendaki dunia dan ada yg menghendaki akhirat. Kemudian Allah memalingkan kamu drpd mereka untuk MENGUJI kamu; dan sesungguhnya Allah telah memaafkan kamu. Dan Allah mempunyai kurniaan (yg dilimpahkan) ke atas org yg beriman."
(SurahAliImran,152)

"Dan barang siapa berbuat kejahatan dan menganiayai dirinya, kemudian dia memohon keampunan kpd Allah, nescaya dia akan dapati Allah Maha Pengampun lg Maha Penyayang"
(SurahAlNisa',110)
#MogaAllahmelindungimu 

 "Allah tidak akan menghukum kamu dsbbkan sumpah2mu yang tidak dimaksudkan (untuk bersumpah), tetapi Dia menghukum kamu dsbbkan sumpah2 yg kamu sengajakan .. "
(SurahAlMa'idah,89)

"... supaya dia merasakan akibat yang buruk daripada perbuatannya. Allah telah memaafkan apa yg telah lalu. Dan barang siapa yang kembali mengerjakannya, nescaya Allah akan menyeksanya. Allah Maha Kuasa lg mempunyai (kekuasaan untuk) menyeksa"
(SurahAlMa'idah,94)

"Wahai orang yang beriman ! Jagalah dirimu; tiadalah orang yang sesat itu akan (mampu) memberi mudarat kepadamu apabila kamu telah mendapat petunjuk. Hanya kepada Allah kamu semua akan kembali, maka Dia akan menerangkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan"
(SurahAlMa'idah,105)

"Sesungguhnya apa yang dijanjikan kepada kamu pasti datang dan kamu sekali-kali tidak mampu melepaskan diri"
(SurahAlAn'am,134)

Katakanlah: "Marilah aku bacakan apa yang diharamkan atas kamu oleh Tuhan kamu, iaitu janganlah kamu mempersekutukan Dia dengan sesuatu, berbuat baiklah terhadap kedua orang ibu bapa, dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takut kemiskinan. Kami akan memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka; dan janganlah kamu mendekati perbuatan-perbuatan yang keji, baik yang nyata mahupun yang tersembunyi dan janganlah kamu membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan sesuatu (sebab) yang benar." Demikianlah itulah apa yang diperintahkan oleh Tuhan kamu kepadamu supaya kamu memahami(nya).
(SurahAlAn'am,151)

"Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di atas muka bumi sesudah (Allah) memperbaikinya, dan berdoalah kepadaNya dengan rasa takut (tidak akan diterima) dan harapan (akan dikabulkan). Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang yang berbuat baik."
(SurahAlA'raf,56)

"Dia (Musa) berdoa: "Ya Tuhanku! Ampunilah aku dan saudaraku dan masukkan-lah kami ke dalam rahmat Engkau, dan Engkau adalah Maha Penyayang di antara para penyayang."
(SurahAlA'raf,151)

"Dan jika mereka bermaksud hendak menipumu, maka sesungguhnya cukuplah Allah (menjadi pelindungmu). Dialah yang memberikan kekuatan kepadamu dengan pertolonganNya dan dengan (sokongan) orang yang beriman."
(SurahAlAnfal,62)

".. Jika Allah mengetahui ada kebaikan di dalam hati kamu, nescaya Dia akan memberikan kepada kamu yang lebih baik daripada apa yang telah diambil daripada kamu dan Dia akan mengampunkan kamu." ..
(SurahAlAnfal,70)

"Dan Dia menghilangkan kemarahan hati mereka (orang mukmin). Dan Allah menerima taubat orang yang dikehendakiNya. Allah Maha Mengetahui, Lagi Maha Bijaksana."
(SurahAlTaubah,15)

"Setelah itu, Allah menerima taubat daripada orang yang dikehendakiNya. Allah Maha Pengampun, Lagi Maha Penyayang."
(SurahAlTaubah,27)

"Dan (ada pula) orang lain yang mengakui dosa-dosa mereka, mereka mencampur-adukkan pekerjaan yang baik dengan pekerjaan lain yang buruk. Mudah-mudahan Allah menerima taubat mereka. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang."
(SurahAlTaubah,102)

"Dan ada (pula) orang-orang lain yang ditangguhkan (kematian) sampai ada keputusan Allah; mungkin Allah akan mengazab mereka dan mungkin Allah akan menerima taubat mereka. Allah Maha Mengetahui, Maha Bijaksana."
(SurahAlTaubah,106)

"Dan Allah sekali-kali tidak akan menyesatkan sesuatu kaum setelah mereka diberi-Nya petunjuk sehingga dapat dijelaskan kepada mereka apa yang harus mereka jauhi. Sungguh, Allah Maha Mengetahui segala sesuatu."
(SurahAlTaubah,115)

" Bagi mereka (orang beriman) berita gembira di dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Tidak ada perubahan bagi kalimah-kalimah (janji-janji) Allah. Yang demikian itu adalah kemenangan yang besar."
(SurahYunus,64)

"Jika Allah menimpakan sesuatu kemudaratan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah mengkehendaki kebaikan bagi kamu, maka tidak ada yang dapat menolak kurniaanNya. Dia memberikan kebaikan itu kepada siapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya dan Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(SurahYunus,107)

"Dan mohonlah keampunan kepada Tuhanmu, kemudian bertaubatlah kepada-Nya. Sesungguhnya Tuhanku Maha Penyayang lagi Maha Pengasih."
(SurahHud,90)

"Dan dirikanlah solat pada dua bahagian siang (pagi dan petang) dan pada ketika waktu permulaan malam (maghrib dan isya'). Sesungguhnya amalan-amalan yang baik itu menghapuskan amalan-amalan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang yang selalu mengingati Allah."
(SurahHud,114)

"Dan aku tidak mengaku diriku suci (daripada kesalahan), kerana sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang."
(SurahYusuf,53)

"Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menggantikan kejahatan dengan kebaikan; orang itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik)."
(SurahAlRa'du,22)

"(iaitu) orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allahlah hati menjadi tenteram."
(SurahAlRa'du,28)

 

No comments:

Post a Comment