Sunday 28 September 2014

"IhdinassiratulMustaqim"

Muhammad Rusydi
53 mins · Edited ·
Ada pelajar tanya,
"Cikgu, kita wajib baca surah Al-Fatihah dalam solat. Dalam surah tu ada doa, 'Ihdinassiraathal Mustaqim' yang bermaksud 'Tunjukilah kami jalan yang lurus'. Tapi, saya tak nampak pun lurusnya kat mana?
Tengok, saya masih lagi hisap rokok. Masih lagi main motor rempit laju-laju di jalanan. Masih lagi buat macam-macam kesalahan.
Mana lurusnya?"
Terdiam seketika. Susah juga nak jawab.
"Baiklah, pernah tak kamu demam atau jatuh sakit? Katalah, kamu kena batuk tak berhenti-henti. Masa sakit tekak tu, cari ubat atau cari rokok?"
Dia jawab, pastilah cari ubat batuk. Lalu ku jawab,
"Cuba fikir, kenapa Allah uji sampai batuk teruk tu? Sebab, Allah nak kamu fikir dalam-dalam. Rokok tak membantu pun masa batuk. Dia nak kamu fikir, patutkah terus merokok atau berhenti. See, Dia tengah luruskan kamu. Dari jalan bengkok ke jalan lurus."
Ku tanya lagi.
"Pernah bercinta? Clash?"
Dia mengangguk.
"Cuba fikir, kenapa Allah uji sampai putus cinta? Sebab, Allah dah tahu dan nampak masa depan kamu dengan dia macam mana. Siapa tahu, di masa depan, dia curang atau derhaka pada kamu? Atau, bila kamu dengan dia berterusan tanpa ikatan nikah, akhirnya kamu tak tahan dan terlanjur berzina? Allah nampak jelas masa depan. Kita tak nampak. See, Dia tengah luruskan kamu. Dari jalan maksiat ke jalan yang lurus."
Ku tanya lagi.
"Pernah jatuh motor? Accident?"
Dia mengangguk.
"Cuba fikir, kenapa sampai jadi begitu? Bukan saja eksiden, musibah-musibah lain seperti kematian, kebakaran, jatuh miskin, bankrap, gagal dalam hidup dan kedukaan. Semua ini untuk apa? Supaya kita jatuh terduduk seketika, muhasabah diri di mana silap diri, hitung kembali dosa-dosa yang kita dah buat, dah taubat atau belum. Allah bagi masa dan ruang untuk meluruskan kembali silap kita. Dia luruskan sampai ke jalan lurus."
"Kita manusia sentiasa tergelincir dan tersesat jalan, guna waze pun sesat gak. Kita jangan rasa kita betul. Lurus atau tidak hidup kita, tengoklah pengakhiran hidup kita. Kita berhenti di jalan mana. Kalau kita habis nyawa di jalan lurus ikut kehendak-Nya, alhamdulillah. Jika sebaliknya, sedihnya.
Masa kita rasa seluruh hidup kita tunggang langgang, down sana sini, sedarlah sebenarnya Allah tengah meluruskan kembali. Dia singkirkan segala yang kita sayang, sebab Dia nak bagi lebih lagi dari itu di depan hari.
Hidup kita ni bengkang bengkok, kalau Allah tak kesiankan kita tolong adjust dan setting balik ke jalan betul, kita dah lama jatuh dalam gaung. Ke gaung dunia pun kita taknak. Apatah lagi ke gaung neraka."
Dia terdiam. Entah faham atau tidak apa yang aku bebelkan.

-copypaste

No comments:

Post a Comment