Saturday 13 September 2014

Siapa Aku?

Siapa aku?
Untuk tidak  reda dgn ujian yg Allah ,samalah juga aku x reda dgn allah

Siapa aku ?
Utk menggunakan jasad yg aku pinjam ini buat dosa

Siapa aku?
Aku manusia yg sering Kali lagha dengan dunia

Siapa aku?
Aku pendosa tanpa noktah ,bukan ku pinta utk jadi manusia yg derhaka padanya tetapi kadang kala aku terlupa  bahawa aku hanya hamba picisan

Siapa aku?
untuk berlagak diatas dunia yg bukan milik aku di dalam jasad yg aku pinjam

Siapa aku ?
Untuk menghina org lain sedangkan aku hanya MANUSIA yg kerap kali aku buat dosa tanpa rasa jemu

Siapa aku?
Aku hanya makhluk yg dimiliki tuhan yg maha mengetahui akan setiap yg berlaku

Siapa aku ?
Untuk membenci org lain atas dosa org tuh sedangkan diri ini penuh dgn dosa tanpa henti

Siapa aku?
Untuk menghina org lain ,mengata org lain sedangkan lidah yg ku gunaakan ini hanya pinjaman sementara kelak anggota tubuh badan aku yg berkata kata akan kesalahan ku

APA hujah aku dihadapan Allah kelak ?
apakah yg hendak Ku katakan andai saksinya anggota tubuh badan Ku sendiri

APA hujah aku dihadapan allah kelak?
sedangkan malaikat raqib Dan atid sentiasa mencatat amalan aku

APA hujah yg dapat kuberikan dihadapan Allah ?
Sedangkan Allah sentiasa melihat setiap gerak geri ku

Bagaimana boleh aku bebas Dari saksi 2 INI?
Bagaimana mampu aku katakan aku  baik ?
sedangkan hanya Allah sahaja yg tahu apa yg pernah aku lakukan

Wahai diri Ku yg sering Kali alpa Dan leka
Janganlah biarakan nafsu menguasai akal mu
Pertimbangan kamu pasti tidak akan menemui jalan keluar Dari kesesatan hati mu dalam mencari reda nya

Wahai hati yg menjadi pemerintah dlm diri INI

Janganlah kau leka bahawasanya pemilik setiap sel diri mu itu adalah milik Allah ,
janganlah pula kau sering Kali menyalahkan orang lain sedangkan diri sendiri penuh dgn dosa,yg belum ada jaminan dikau ahli syurga
Janganlah pula perkara maksiat menjadi peganggan mu kerana ianya mengotorkan hati mu 

Sedangkan matahari tidak pernah sekali pon mengingkari sunnatullah

Sedangkan bulan tidak pernah sekali pon menginkari perintah Allah

Sedangkan setiap planet yang ada ribuan bahkan berjuta tak satu pon yg berani melawan perintah Allah

Aku  manusia
entah ke berapa ratus Kali aku melanggar perintah Allah
Entah aku sedar atau tidak

Kenapa aku sukar utk reda dgn ujian Allah INI
Kenapa aku sukar menerima ilmu
Kenapa aku sukar untuk memaafkan org
Kenapa aku sukar sekali ke arah kebaikkan
Kenapa aku tidak mampu bermujahadah
Aku lebih cenderung melakukan dosa setiap hari

Lihatlah langit yang terbentang luas sungguh cantik pandangan langit yg luas itu tidak pernah melanggar perintah Allah

Lihatlah bumi walaupun digali ,dipailing ,di lombong tetapi itu bukan alasan utk tidak mengikut perintah ilahi

Lihatlah gunung yg tinggi yg menjadi pasak bagi bumi walau diratah oleh manusia ia tak pernah mengeluh ,tak pernah merunggut

Sebab hati, pemerintah ini tak menjaga kebersihan ,penuh dengan sampah sarap penuh dgn jenayah penuh dgn tipu menipu

Kerajaan hati ini nk dibersihkan dgn istighfar,dengan mengingati mati ,dengan mengingati Allah ,dengan berpegang pada al Quran Dan sunnah rasululluah saw

Azab yg paling berat kat atas dunia seringgan ringan azab kubur
Azab yg paling berat kat kubur seringan ringan2 azab di akhirat

Dengarlah sini !!!
wahai diri yg alpa ingatlah kematian sangat dekat apakah kau sedia dgnnya

QULLU NAFSIN ZA IQQATUL MAUT
Setiap yang bernyawa pasti akan merasai kematian

No comments:

Post a Comment